måndag 17 september 2012

Dag 1 gott och blandat

Vandra? Ja, idag har vi gått både långt och brant! Först en stadsrundtursvandring med besök som sig bör i kyrkor och bland ruiner, även fått tips på var vi kan köpa vykort, vatten och annat.Som vi redan igår såg så är husen fantastiska, vilka målningar! Enligt vår kunnige guide så är det "fattigmansutsmyckningar" dvs i Venedig, Florens och andra rika ställen i Italien så lät man murare och konstnärer pryda byggnader men här i Ligurien hade man inte råd så därför målade man istället och resultet? Fantastiskt!
Efter stadsvandringen så började första vandringen på riktigt! Brant, jättebrant uppåt, uppåt uppåt! Vi hade alla fått fördelat olika saker i våra ryggsäckar, vi som bar sådana vill säga och i vårt fall, Makens och mitt så finns det bara en bärare och det är inte Maken! Vägen ur samhället bar brant uppför, kullerstensgränd upp till olivodlingar och sen blev det lite jord blandat med berg och sten. När vi trodde vi var uppe så var vi bara en fjärdedels väg upp!Stigen gick längs en brant ner mot ett glittrande Medelhav där de stora yachterna såg ut som små barkbåtar. Pinjeträden bjöd stundtals på skugga men solen sken, svetten rann och temperaturen visade på + 28 grader och vi fortsatte uppför!Stigen ändrade karaktär och vi började klättra, kliva krypa på berghällar, sandiga av löv och barr, dolda stigar. Serpentinvägar och vi var idag 40 personer så vi som gick först kunde se "vår egen svans" mittemot oss ibland.
Till slut nådde vi vårt mål och vandringen var halvvägs, vilka vyer, vi dofter, vilken prestation! Och nu vankades lunch! Lunchen dukades upp och alla lät sig väl smaka! Några mer än andra!!!! Det finns alltid i alla grupper snikna personer och nu vet jag vilka dessa är! Innan Maken ens hunnit ta en bit ost hade Finafrunspöket hunnit ta för sig tre gånger! Jag då??? jo jag hjälpte ju till att duka fram och fixa så jag fick i god tid vad jag ville ha men det var så varmt så det fick räcka med lite vindruvor och skinka (oj vilken skinka!).
På bilden syns gröna och blå druvor men de blå,är inte druvor i vanlig bemärkelse de är jordgubb och druvkombination smakar som melon! Skinkan, wow ska vi inte tala om, njuuuutbar! Härlig lunch i trevligt sällskap! Och så var det dags att återvända! Sestrilevant låg nedanför oss och det var målet! Delmål vinprovning! Mmmm gott gottigottgott! sen ett dopp i 22gradigt Medelhav, dusch och middag!
Imorgon delas gruppen tack och lov och blir mer hanterbar. Om vi tyckte det var tufft idag så var det bara en uppvärmning:) Finns flera i gruppen som tyckte det var för tufft idag men då vet jag inte vad man förväntar sig?! Gruppen ja hahahaha!! Så är det ju alltid det finns typkaraktärer i alla grupper och så även här! Den jovialiske, den lilla rädda, den positiva, den gnälliga, professorn, besserwissern,kontrollfreaken, den som aldrig kommer i tid och så har vi en ny figur: Homer Simson!!!! När vi satt på bussen hit så satt det ett par tvärsöver gången och mannen är en kopia på Homer Simson förutom ansiktsfärgen! Jag är helt fascinerad! Nämnde detta för en av reskamraterna från Varberg ikväll och hon skrattade så hon grät för hon hade gjort samma iakttagelse. Så förutom att deltaga fysiskt så är jag även en iakttagare vilket föranleder mig att "sluta nu läs om ni inte vill läsa om förutfattade meningar och påstående som inte kanske är helt adekvata när jag fiktivt blir närgången mot mina medresenärer!" Imorgon är en ny dag och förutom vandring så kommer jag nog att , även om jag inte har en stickning i ryggsäcken, bli lite lik Ms Marple, mina medresenärer fascinerar mig.

2 kommentarer:

  1. Italien, ett lite anonymt land för mig. Så härligt att du bjuder in läsare på din vandring och på "solens mat"...!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Italien för mig var ungefär Venedig, Florens, Toscana och Rom men detta är fantastiskt!

      Radera