onsdag 12 september 2012

Lite drygt ett år senare

känner jag mig mogen för att ta upp bloggen igen. Läser att jag avslutade strax innan Maken och jag skulle ge oss ut på första gemnsamma vandringsturen :) Den blev lyckad! Nu är det dags igen denna gång åker vi till Ligurien och vandrar mellan de "fem små byarna" och vi ser så fram emot detta, hoppas bara att feber hosta och snuva ger med sig de närmaste dagarna! I vilket fall: kameran ska med och datorn förstås, lättare att göra små amatörreseskildringar via laptopen istället för iphonen, iallafall för mig:) Vi dottern och jag avslutade under förra hösten den sista etappen på el Camino till Fenesterre via Santiago de Compostela, helt fantastiskt! Måste bara upplevas. Dottern var en hjältinna med såriga fötter och trasigt knä kämpade hon på 2,5 - 3 mil om dagen! Santiago de Compostela...en upplevesle som är svårt att beskriva, hela ens själ blir genomsyrad och berörd även om man inte är religiös eller gått vägen under religiösa förtecken! Väl framme i Santiago fick vi bo hos en studentkamrat till Dottern och fick naturligtvis egna guidade turer i stan av Lois, som är född och uppvuxen i stan, vi var priviligierade kan man väl säga! Fenesterree världens slut också en upplevelse. Galicien är vackert och orört, jag vill gärna tillbaka dit igen!
För några veckor sedan var Sonen och jag också ute och vandrade, det finns fantastiska vandringsmöjligheter i vårt eget land! Vi började fredageftermiddagen med att paddla kajak, en ny upplevelse för mig, dock är jag van sedan tidigare att paddla kanadensare men kajak! Lite skraj var jag till att börja med innan jag kom ner i kajaken men sen! En upplevelse, så snabbt man förflyttade sig! Och så snabbt "man" glömde bort var man började:) kan ju säga att ingen av oss tänkte på hur det såg ut från vattnet, stället vi la ut ifrån utan vi paddlade bara ut genom vassen för vidare upptäcksresa. När det var dags att ta sig i land var ju hela strandremsan full med vass och det såg likadant ut överallt! Det kan ju erkännas att det tog oss många omturer att hitta tillbaks! Vandringen var också en upplevelse! Vi gick genom delar av Tiveden och delar av Bergslagsleden, inga promenadvägar om man så säger! Det gällde att vara van vandrare, stundtals kunna klättra och hasa, använda ben, knän, händer och armar.Under de första 2 timmarna lyckades vi prestera 2 km ca och vi är vana! Vi vandrade i ca 10 timmar och avverkade ca 2 mil så vägen/straptserna var blandade.Naturen var orörd, ingen människa mötte vi och vi hörde varken bilar eller flygplan bara tystnaden. Ibland stannade Sonen och ville att vi skulle stå stilla så han kunde lyssna till tystnaden. Och det gjorde han och njöt, själv hörde jag bara ringande tinnitus! Lingon och blåbär fanns i massor det gjorde nästan ont att inte kunna ta med hem. Kantareller lovade vi varandra att inte leta efter eftersom då ställer man in blicken på detta och glömmer att njuta av allt annat. "Ska vi ha kantareller får de komma till oss där vi går" sa vi och det var precis vad de gjorde, vi fick en stor plastkasse med oss hem! NU är det dags för nästa vandring med start på söndag, nej måndag blir första vandringsdagen, söndag är transportdag. Ser så fram emot detta! Vacker natur, god mat och härliga upplevelser är jag övertygad om!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar