söndag 16 september 2012

Packat och klart!

Klockan 04.15 lämnade vi hemmet för vidare transport till Ligurien via Köpenhamn och Nice. Väl framme i Nice var det en bussresa längs Italiens vackraste kustremsa på 30 mil och genom 200(!) tunnlar!
Naturen var/är bedövande vacker, nu förstår jag ännu mer vad Evert Taube försöker beskriva i sin dikt/visa Till Ligurien eller På Colla Bellas höjd.. Vi hamnade så småningom i det samhälle som ska vara vår utgångspunkt under resan och vandringarna, SestriLevanti.Ett förtjusande litet samhälle med 20.000 invånare som ligger vid Medelhavets srand och så även vårt hotell!
25 grader i luften och 22grader i vattnet!Medelhavet och vårt hotell skiljs bara av en liten gata! Imorgon blir det morgondopp innan vandringarna startar! Vi kommer inte att angöra alla byar i nationalparken och det känns bra för då finns det anledning att återvända :) Le cinque terre, de fem jordarna! Ska bli så spännande att få vandra dessa stigar med sin historia och faktiskt också tillsammans med kunnig guide som kan berätta och förmedla!
Jag upplever redan nu hur luften känns mättad av historiens vingslag. Jag känner också hur el Camino finns närvarande eller återvänder i atomernas minnesceller, Känns varmt och gott, glädjefyllt och hemvant! Generationsminnen kanske?! Klockan 19.00 ikväll är det informationsmöte och trerättersmiddag men Maken och jag har hunnit ta en liten promenad längs strandpromenaden (efter jag njutit av medelhavets mjuka vatten)och jag slogs av hur prydligt och lugnt det är trots att hela strandremsan är full med solstolar och badande.Det är ju söndag! Den äldre generationen lever som vi svenskar på 50 och 60-tal, man söndagsflanerar, finklädda! Underbart att se! Vi söker oss lite längre in mot centrum och där är det liv och rörelse, marknad, hantverksmarknad, provapå bl.a juijutsi, volleyboll mm. Vad vi också slås av är husen, byggnaderna som är så välskötta, inga betongblock eller dåligt putsade fasader, inget skräp eller sopor, trädgårdar, häckar allt är prydligt utan att gå till överdrift.
Ska passa på att ta mig en halvtimmes lutare innan möte och middag har ju varit vaken "några" timmar, Maken snarkar redan för fullt:) Ser så fram emot morgondagen som är den egentliga första dagen, idag var det ju en transportsträcka men med många synintryck. Förresten så är vi ju en grupp som reser och våra medresenärer har vi ju inte lärt känna än men det ska bli spännande, jag har ju studerat dem på bussen ;) Får se om mina fantasier stämmer.... :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar