torsdag 20 september 2012

Vilodag

behövlig efter två tuffa vandringsdagar! Jag kan ju bara säga att vandra el Camino är lättare. 18 personer i vår grupp och igår gick vi från Levanto till Monterosso.
En brant stigning genom skog men framför allt längs berget sluttningen nedåt det glittrande Medelhavet. Man kan nog säga att vi första delen ständigt gick uppåt på stigar bestående av berg i dagen, smala jordremsor med stup på höger sida och branten uppåt på vänster.Här och där såg vi rester av ras och fick ibland kliva över eller krypa under fallna träd. Ca 380 meter rakt uppåt gick vi. Gruppen slingrade sig som en lång orm, det är en blandad grupp avseende ork och insikt vad vandringen innebär.Några har aldrig vandrat mer än på promenad hemma, andra som en man ex har kört Vasaloppet 35 gånger och varit aktiv orienterare hela sitt liv. Som parentes kan ju sägas att de vana vandrarna anser att informationsbrochyren var missvisande, svårighetsgraden är högre än vad man angett. Vandringen och stigningen leder oss så småningom till högsta toppen med hänförande utsikt åt alla håll och där stannar vi för att äta lunchen som ligger fördelad i gruppens ryggsäckar.Skinka, ostar, pesto, tomater, druvor, bröd mm. Bror duktigt tar befälet, skäller inför gruppen ut Maken att han inte burit ryggsäck, pekar med hela handen "imorgon är det du som bära!Här ska inte någon slippa undan! Min hustru fick pga ansträngning astmaanfall. Imorgon vill jag inte se att någon man slipper bära, förstått" Mycket pinsamt tyckte alla runtomkring eftersom varje par förutom han och hans hustru bara hade en ryggsäck!!!!Nu är det jag som bär vår ryggsäck enligt vår överenskommelse, jag är mycket bekväm och van vid detta vilket Maken inte är men det är ju vår ensak.Dessutom ska ingen ge sig på någon i min familj då vaknar tigrinnan i mig!Så när jag dukat upp det jag bar på så gick jag fram till bror duktig(fd militär) satte mig på huk och sa vänligt " Jag kan förstå att du tycker det är jobbigt om din hustru inte orkar men det hade varit mer socialt och vuxet om du kommit fram till mig eller Maken och talat med oss om du har synpunkter. FÖR det kanske är så att det finns särskild anledning till att jag bär ryggsäcken som du sett både idag och igår......Jag bär för oss så vi smiter inte undan vår uppgift. Ditt uppträdande inför gruppen fick många här att känna sig illa berörda dessutom har du ju ingen aning om vilka vi är och framförallt inte varför jag bär! Bror duktig tappade hakan blev blodröd i ansiktet och bad flera gånger om ursäkt, hela em, kvällen och följande dag visste han inte till sig av vänlighet! Att det sen är jag som bär för att jag är van och bekväm med detta har han inte med att göra, han tolkade det som att Maken inte bar av medicinska skäl. Så efter den incidenten så blev gruppen homogen, bror duktig rättade in sig i ledet om man så säger.
Så var det då dags för nedåtstigningen till byn Monterosso. Den var lika brant, nej brantare eftersom sträckan var kortare men vi skulle ju åter ner till havet.Här hade naturen skapat naturliga trappor av stenbumligar stora som små men höjdskillnaden på trappstegen var ganska stor. Är man som jag 157 cm så räckte inte alltid belängden till:) Akrobatik fick utövas vid nedfärd! Väl nere i den vackra byn blev vi bjudna på citronlikör och ansjovis lustig kombination men tydligen specialitet. Vid stranden stod Atlas och såg till att byn tryggt kunde vila vid bergets fot utan att det skulle rasa ner och förgöra byn.Atlas har jag förevigat på bilden nedan och ser man på bilden så intog vi vår lunch på den allra högsta platån.
Gruppen/erna är en trevlig och social grupp som består av individer och vi får många goda skratt både under vandring på tågresor och vid våra gemensamma middagar. Det finns inga bestämda platser vid middagen och helt av sig självt har vi roterat runt för att lära känna varandra.Middagen sker under glada uppsluppna former där alla bjuder på sig själva. Hälften samlas och tar en kaffe och en kvällspromenad efter maten (Maken ex) och hälften går till sina rum(Jag ex) den fysiska aktiviteten tar ut sin rätt och runt kl 23 skulle jag tro att alla sover. Många är sen tidigt uppe för ett morgondopp i det salta, mycket salta och varma havet innan frukost. Gårdagen var det dags att ta tåget till Riggiomare för att därifrån vandra två eller tre delsträckor. Riggiomare en förtjusande och typisk by för de fem byarna. Husen ligger staplade på varandra längs bergen. De är målade i mjuka varma färger. Byns gata sträcker sig brant från hamnen upp till de terraserade vinodlingarna men mellan byn och vinodlingarna ligger kyrkan med utsikt över byn. I bottenvåningarna på husen längs bygatan ligger affärer, cafeer post mm.
Vi började med att gå Via del Amore mellan Riomaggio och Manarola. Den kallas så därför att man förr (inte så länge sen)gick denna sträckning för att möta träffa sin blivande make/maka från andra byar. Då gick ma på en slingrig stig längs berget men nu är den anpassad till turister och starten på nationalparken.
I Manarola tog vi tåget vidare till Corniglia för vidare vandring till Vernazze. Från Stationen till byn var det en trappa men 365 steg som först skulle bestigas, bra uppvärmning :). Stigen gick först genom byn underbara gränder, jag blev direkt förflyttad till Spanien. Vindruvsrankor i varje lite trädgård men detta varade inte så länge snart var i parken (park hahaha) igen ocoh började vår klättring uppåt, uppåt uppåt!
ar Till skillnad från gårdagen så... Människan hade här hjälpt naturen på traven och försökt göra en trappa uppåt av befintliga stenar och det var ju bra men som sagt 157 cm och varje sten är ca 35 - 50 cm hög det blir hög knäuppdragning som gäller! Dessutom fanns det inga plana ytor, uppåt uppåt uppåt! Mycket folk på vägen, ungdomar som dansade förbi i flipflop tofflor, äldre som pustande mödosamt tog sig fram och vi mittemellan. Sen bar det nerför och det krävde sin man. Jag hoppade inte lätt, livrädd att snubbla så jag såg nog ut som en gammal hasande ålande äldre dam men jag var nästförst framme! Eller Maken och jag! Inte illa.! Nere vid hamnen, underbart, italiensk skinka, inhemska ostar och vitt gott svalt vin innan tåget tog oss vidare hem för bad, vila och 6 rätters middag! Idag vilar vi! Ska strax gå ner i stan för shoppingrunda sen blir det badstranden med en spännande bok, paraplydrink resten av eftermiddagen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar