söndag 28 mars 2010

En och en halv bok

blev det igårkväll och resten läser jag idag (forfarande inte riktigt frack)!
Jag kan varmt rekommendera en debutant på den svenska deckararenan:
Anna Bovaller , "Svinajakten" (nu väntar jag med spänning på hennes nästa bok , "Svärmaren"! Anna Jansson och Marie Jungstedt är två andra svenska favoriter plus också en nydebutant relativt iallafall Ann Rosman, som skrivit "Fyrmästarens dotter". Camilla Läckberg tillhör inte någon av mina favoritförfattare tvärtom, innehåller i mitt tycke alldeles för mycket incestiösa inslag, Åsa Larssons böcker är bra men lite väl otäcka för min del jag måste pausa så många gånger för att fortsätta läsa om man säger :) För att inte missa detta med etnocitet eller genus, så visst finns det massor av andra både män och föfattare av andra nationaliteter som jag gillar mycket, ex Arnaldur Indridason, men nu var det en kvinnlig svensk deckarförfattardebutant jag råkade få tag i som passade mig som hand i handske och som jag därför varmt kan rekommender!
Fortsatte direkt igårkväll med en annan bok, en uppföljare som jag väntat på sen förra året och det är ingen besvikelse tvärtom!!!!
Köper ganska mycket böcker både i pocketshopen, bokhandel, på rea, på nätet och när jag handlar mat. En del är bra, en del är jättebra, andra är joråvars medan en del lämnaas olästa efter det första kapitlet!
Köpte förra sommaren en bok hette "Svinhugg" författaren Marianne Cederwall också författardebutant, på måfå . Tog med mig boken till Gamla mamma och en kväll när jag hade svårt att somna började jag läsa och sen blev det tidig morgon! Det vill säga jag kunde inte sluta läsa! En bok full av värme humor, finurlighet, spännande, oväntad historia och mustiga (som man säger) karaktärer! Jordnära men ändå inte! Nu har efterföljaren kommit "Svartvinter" och den är lika bra kanske ännu lite bättre eftersom man som läsare känner både Miriam och Hervor redan (huvudpersonerna i boken)
Inte alldeles fel att vara lite vissen småfebrig snorig och hostig! Har bara lovat mannen att följa med till MediaMarkt en kort stund och köpa en större bildskärm till hans dator, sen ska jag bara fortsätta umgås med Miriam, Hervor och följa sörlänningen och bögen Ralph Sörarve som ärvt ett hotell av en beundrare i den fördomsfulla lilla byn Kuivalihavaara i Lappland..... som sagt varm humoristisk pricksäker och spännande!
Såja nu är det dags för MediaMarkt så jag snabbt kan få läsa igen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar