torsdag 25 mars 2010

Kroppen är inte bara liiite intelligensbefriad om man säger....

Har varit på mitt årliga läkarbesök idag. Alla blodprover var bara helt perfekta, lever, njurar, ämnesomsättning, blodvärde osv, som vanligt sa doktorn! Och hur mår du då för övrigt???
Jättebra! svarade jag helt sanningsenligt.
Ja, det ser jag du ser så pigg ut och så är du ju nygift, sa han och skrattade! (alla känner apan och apan känner ingen...)
Precis! men då så då är ju allt bra, då kilar jag tillbaka till jobbet då!
Njaej jag vill allt höra lite mer, hur är det med hjärtat och så du har ju lite besvär med kärlkramp sen flera år tillbaka.....känner du av det eller hur är det?
Nej det är jättebra fast... nu känner jag även av det om det är minusgrader och blåser och jag anstränger mig...iallafall ibland..(f-n, tyst min mun så får du socker, hann jag tänka i samma stund som jag svarade)
Hm hm hm! Doktorns ögon höll mig fast och det blev fler dumma frågor att svara på.
Jaha, men då är vi väl klara eller?!
Nej nu vill jag känna på sköldkörteln, lyssna på lungor och hjärta och så tror jag nog att jag ska ta ett blodtryck. Det har ju de senaste åren legat för högt och då har du ju förklarat det med att du alltid varit lite spänd inför besöket.
Lungorna låter bara bra, sköldkörteln känns fin, hjärtat slår bra men blodtrycket hm hm hm Jag tror att i fortsättningen så gäller inte " åh jag hade så bråttom hit så jag har nog lite högt blodtryck bara precis nu... " Nu är det regelbundna blodtrycksmätningar som gäller! Sen skriver jag en remiss till arbets EKG och till Kardiologen!
VA? Men jag mår ju jättebra!!!
Jo, jo det vet jag och ser jag men om vi säger, för säkerhets skull då? Bara en kontroll är det OK?
Även om det varken syns eller märks så blir du inte yngre... och även om du nu inte rökt på snart 10 år, tränar regelbundet, vilket stoppat upp medicinska problem ,så har stress under många, många år, 33 års kedjerökande orsakat en del som nu ger sig till känna! Jag vill bara att vi gör detta för att ha ett status inför nästa kontroll. UPPFATTAT?!
Ja! Jag fattar! Jag fattar att min kropp inte begriper att jag faktist inte är mer än 47 år i själen! Kroppen tror och agerar som om jag vore 147 år när jag faktiskt egentligen är 57!!! Hur svårt kan det vara???

2 kommentarer:

  1. Välkommen i gänget från en som nyss följt upp start av blodtrycksmedicinering, funkar bra men måste fortsätta :-) Dalkarlen

    SvaraRadera
  2. TACK:) men nu kanske jag inte är lika följsam som Dalkarlen...:)Blodtrycket HAR faktisk gått ner med LCHF från 160/110 till 150/95!!!!och jag jobbar på det!Faktum jag är mindre oroad av blodtrycket än av kärlkrampen för den börjar bli liiite, inte handikappande men känns som hinder ibland när det framför allt blir bråttom

    SvaraRadera