torsdag 11 mars 2010

På bröllop några dagar senare och 85-årsdagen närmar sig

Dottern och jag åkte ner till gamla mamma onsdag kväll för att förbereda inför det Öppna Hus gamla Mamma bestämt sig för! Onsdag kväll ägnades endast åt att äta medhavda färska räkor som inom parentes inte smakade ett dugg, man hade missat saltet i koket, kommer att reklameras, hade dock även några havskräftor med! Efter att magen var mätt så var det dags att ta fram datorn och gamla Mamma fick vara med på Mannens och mitt bröllop! Oj oj oj, vad hon njöt! Vi fick spela upp vidiofilmerna och visa korten flera gånger! Roligt!

Idag var det dusch efter den lååånga i mammas tycke underbara sovmorgonen, hon är en sjusovare på morgonen :) lika skönt som att sova länge är det att duscha, låta vattnet lagom tempererat stråla och flöda över huvud rygg och kropp! I duschen har hon inga hörapparater så man kan väl påstå att ljudnivån är nååågot högre än vanligt!
Njutningfulla läten tränger ur strupen när vattnet sköljer över kroppen, jag tvättar och masserar hårbotten och skrubbar ryggen! Sen blir ljudet ännu högre när jag inte är snabb nog med varma handdukar efter duschen! Jag kunde höra dottern utanför badrummet småskratta!
Ujujuj så blek och anskrämlig jag är!! Så bleeeek, se på mig man kan ju tro att jag är döööd! "Pian du MÅSTE skaffa någon färgad kräm åt mig!" Jaha efter papiljotterna kommit på plats så var det bara att hämta min brunkräm och hennes läppstift! Jag tycker det är underbart!

Eftermiddagen ägnades åt, under överinseende och hjälp av gamla Mamma förstås, skära upp kött som ska ligga i marinad (dottern har lagat),
skära den gravade laxen och lägga den under gladpak så den får dra lite extra i lag (jag har gravat),
putsa till och klippa vekar på vita nya ljus i alla ljusstakar.
Dottern bakade rosenbröd och så kom tant Elly med färska ägg med dubbelgulor som ska bli tårta! "Herrejösses står himtjinsten häär å baugar??? De hadde ja vell aldri trott?????" Men snälla tant Elly det är ju dottern! "Jaajisses förlåd de sier ja nu!"
Det vore nåt om hemtjänsten kom och bakade också ! Dock och det är väl bara i en liten stad, den undersköterska som har huvudansvaret för gamla Mamma kom idag och gratulerade henne med en bukett tulpaner helt på eget initiativt! Jättegulligt och omtänksamt!
Tillbaka till tant Elly, jag har ju skrivit om henne förr, hennes jättestora hjärta breda skånska och korta stubin. Damerna småpratade en kort stund och det sista tant Elly hojtade när hon vände sig för att gå ner till den väntande maken, var "Faen tar daj om dou hiddar pau nået jävelskaup, Majken, så dou inte är himma pau lörda utan år pau sjukhiset!" Tonen är hög, språket grovt men kärleken och vänskapen går inte att ta miste på! (Tant Ellys man, är en tystlåten mycket snäll man som kör damerna överallt dit de ska, sitter och väntar i bilen eller kommer och hämtar.Vad annat kunde man tro?)

Just nu sitter gamla Mamma och löser korsord men jag tror jag ska försöka få henne i säng så hon orkar både imorgon och på lördag! Imorgon hoppas jag hon är så stadig på benen att jag kan få in henne i bilen från rullstolen så hon kan åka och hälsa på en väninna som ligger på sjukhuset efter en större operation och är så ledsen att hon inte komma på "Majkens Öppna Hus".

1 kommentar:

  1. Hej! Ser fram emot morgondagen, det ser gott ut!Lena

    SvaraRadera