måndag 15 mars 2010

Il pleut eller det finns inga dåliga kläder eller en väldigt lat lördag

Eftersom jag pga av mitt arbete denna vecka inte kan röra mig särskilt långt från arbetet eller måste vara kontaktbar, hahaha kan tolkas olika, inom fem minuter så var lördagens planer rensa städa garderober samt röja damma sortera och katalgolisera bokhyllorna och ev lite träning på rangen och en kortare stavgångstur...blev det så?
Njae kläder skor och annan bråte i garderoberna vilar i frid, bokhyllan orörd men stavgång. I regn, först bara lite och jag tänkte att det nog skulle avta medan jag hämtade dottern! Men icke, tur nog hade hon varit klok och satt på sig regnkläder medan jag som ska vara äldre mer erfaren och klokare inte hade annat än vanliga kläder! Men so de pragmatiska kvinnor vi är så trollade dottern fram en regnkappa! och så startade vi vår lilla tur på en ny sträcka! Underbar natur, blandad barr och lövskog, vitsippor och harsyra tävlade om blomning, liljekonvalbladen hade kommit upp, i strandkanten simmande mamma och pappa canadagås med sina små fjuniga ungar, en liten hasselmus ginade förbi oss på stigen och regnet tog i!
Underbart att promenera i regn, luften blir så mättad det känns som lungorna fylls med extra syre! promenaden runt sjön var bara 2,6 km lång och det var vad jag kunde gå för att hinna in till jobbet inom en timme om det skulle behövas. Vi konstaterade bägge att här kommer vi att gå mycket efter jobbet under sommarmånaderna men då förstås en längre sträck ibland. Sol, schorts, badkläder i lilla väskan som också innehåller lite matsäck, inte dumt efter jobbet nu och om sommaren kommer!
2,6 km blev nååågot meer kan jag säga! hur man nu kan gå vilse på en "snitslad" nära villaområden vet inte jag men vi lyckades och regnet tog i i takt med att vi förvirrade oss mer och mer! Efter att ha stannat upp, vädrat och känt efter så hittade vi tillbaka tack vare vår kkvinnliga intution!
Underbar promenad som lisa i själen, vilket i sin tur ledde till att jag blev så helt nervarvad och behagligt avslappnad att böcker och kläder får respit ytterligare någon dag!
Lite go lunch tillsammans med den febrige Maken, tidningsläsning, MaxiYatsi (blev ordentligt tilltvålad igårkväll och det måste ju revanchas), go musik och letande efter passande resa till mig och Dottern i september lagom anstängande och mycket trevligt!
Strax dags för middag, ettans tunga, färskpotatis och romsås, inte helt fel! Tv-fåtölj och lite tv-tittande men mest bok. Läser en intressant bok, Herman Lindqvist skriver fängslande om Spaniens histora, jätteintressant! En jättelat och skön lördag när regnet smattrar på rutan, naturen blir genomsköljd och blommor och blad slår ut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar