söndag 21 mars 2010

Gravitationen ökar och livet svänger sig allt snabbare

runt sin axel dvs rent mänskligt! Kroppen åldras även om inte själen vill kännas vid! Signalerna går inte alltid fram eller går fram och negligeras! Exempelvis så tar många saker längre tid att utföra, svårare att hålla flera bollar i luften samtidigt, klättra upp på stolar och stegar för att komma åt böcker, gardinuppsättningar går inte alltid i en blink!Vara på fest långt in på natten och ändå komma upp i tid till jobbet nästa dag, pigg och alert är bara att glömma! Som sagt själen är villig och kroppen svag! Sommaren svänger sig allt hastigare runt sin axel! Min insikt om detta träffade mig som ett blixtnedslag när jag satt och "jobbade" med alla bilder från bröllopet. Sonen (även dottern i viss mån) har fotograferat hela bröllopsdagen med alla förberedelser, massor av närbilder på mamma i papiljotter och dotterns skulpterande av mammas ansikte dvs make up både händer och ansikte steg för steg i NÄRBILD! Närbild och självbild är inte alls överensstämmande!!!! Förfärlig chockartad upplevelse! Visst kommer rynkor och skrynklor och hakepåsar med åren och det är väl OK men att SE dem på bild!!!! Då kom INSIKTEN att om sex år kan jag gå i pension! PENSION! Det vill säga jag är så gammal att jag inte längre behövs på arbetsmarknaden! Gammal? Jag? Jo! Luften gick ur mig jag som har häcken full hela dagarna, mycket aktiv och produktiv och nyskapande på mitt jobb! Jag kommer inte att behövas om några år....vad jobbar jag då så hårt nu för? Jo för att det är roligt och för att jag lever orkar och kan!



Har tittat på bilder nu och bilder för 14 år sedan och kan konstatera att visst åren märks tydligt, linjerna blir mer och mer markerade, tydligare! En berättelse som inte smyger omkring utan talar tydligt om att här finns det ett långt liv som är levt, sorg, skratt, svårigheter, lycka, erfarenheter, tålamod som kommit genom åren, ögon som sett mycket, reflektioner.....(detta gäller inte mig speciellt utan åldrandet generellt!)
Rynkor, skrynklor, bruna fläckar ÄR vackert, berättar om ett liv som är levt och upplevt! Händer, människors händer är avtryck av livet ! Små barn med mjuka små sammetslena händer med fingrar som kan gripa hårt i hår och Mammas fingrar, femåringens nerkladdade händer fulla av färg eller sand, tonåringens söndereuggade naglar eller målade naglar, tonårskillens händer fulla av olja från mopeden. Vuxenlivets händer, Mammans mjöliga händer, Pappas varma trygga händer, nariga av fysisk arbete eller mjuka av kameralt arbete. De äldres händer tunna krokiga blåådriga eller brunfläckiga, skrynkliga, alla fingarar kanske inte är hela eller finns kvar! Händer berättar, varje hand är en biografi och memoar!
Om sommaren snurrar allt fortare runt sin axel för min del så kan man ju inte påstå att våren har bråttom iår! Var för första gången på hela vintern ute i vår trädgård idag, har inte kommit ut pga snön tidigare. Härligt att komma ut och titta till! Växthuset har under vintern legat inbäddad, helt täckt av snö och ska nu få sig en riktig ansiktlyftning! Inga mer odlingar i det, jag ska stenlägga i växthuset ha hyllor för pelargonier, ett litet bord stolar lyktor och mys! Vinrankan får vara kvar så Mannen och jag kan sitt där och mysa och njuta av de små söta druvorna direkt från kvisten.
I ena hörnet av gräsmattan hade en ensam liten snödroppe vågat sig upp, finns det liv finns det kraft om man så säger! Förra året 15 mars tog jag en bild av andra snödroppar i trädgården och det är en viss skillnad på hur långt våren kommit!
Fast å andra sidan så kanske vi får njuta desto mer intensivt nu när allt slår ut på en gång! Härliga söndag! Härliga Vårliga söndag !
















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar