torsdag 25 mars 2010

Reflektion

80 % tjänstgöring blir nog bara så jättebra på många sätt! !
Det jag känner som absolut viktigast är att få mer tid tillsammans med Mannen eller som fortsättningsvis i bloggen är Maken:)
Att efter ett långt, slitsamt liv* få tid att vara tillsammans i tvåsamhet, i tystnad, skratt, glädje, diskussion, reflektion, trädgård, bara vara utan krav. Få stanna upp mitt i något; grävande i växthus eller trädgårdsland, tidningsläsande, disk, vardagssysslor och bara hålla om varandra, känna varandras tillit, värme och kärlek! Och även få tid över för egna behov, jag har gamla Mammas vävstol ouppackad i undervåningen och varje gång jag ser den så suger det till! Gud så roligt att få sätta upp en väv! Så mycket mersmak det gav att sy brudklänningen! Jag som sytt så oerhört mycket både till mig själv och mina barn, fick bara blodad tand.. mer tid? Jajamen nu kommer symaskinen fram!
Golf ? Ledig varje fredag! Åka torsdag kväll på något golfpaketerbjudande så har man fredag, lördag och söndag!
Eller bara vara! Vakna utan väckarklocka på fredagen, stänga av alla mobiltelefoner och väckarklockor.....underbart!
Tror inte att det räcker att gå ner 20% om jag funderar, haha, men det får räcka! Har ju en pensionsgrundande lön också!
*slitsamt liv.
För mig står det för att slita på fabrik, eller jordbruk i början av seklet dvs nästan dygnet runt och ingen sjukersättning, ingen trygghet överhuvudtaget och det är de referensramar jag och många i min generation har. I skenet av det så har vi i min generation haft det så bra!
Kanske är det därför vi inte vill kännas vid våra begränsningar, vad vet jag..
NU för min del, är det mindre arbetsinsats som gäller och att ta till vara varje dags glädje, gemenskap och reflektioner och det är stunden och nuet som gäller och jag är helt övertygad om att både blodtryck och kärlkramp försvinner!
Nej nu ljög jag för mig själv!
Högt blodtryck och kärlkramp försvinner inte men jag får lära mig leva med det och framförallt se till att jag lever så att det inte förvärras!
TUFFT! inte att lära mig leva så att det inte förvärras men tufft att inte kunna styra!Suck en ny lärdom....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar